Трафік — з технічного погляду це байти та кілобайти, якими ми обмінюємося з мережею інтернет. У маркетингу трафік – це потік відвідувачів на інтернет-ресурс: сайт, група у соціальній мережі, спільнота чи канал у месенджері. Цей потік конвертується у прибуток. Відвідувачі можуть купити на сайті товар, перевести донат, нарешті просто подивитися рекламу, з якої власнику сайту надійдуть кошти.

Що таке трафік у маркетингу: джерела та способи залучення

Види трафіку в інтернеті

Є кілька класифікацій.

За співвідношенням «пристрій/мережа Інтернет»

Вихідний — той, який надходить із сервера на пристрій. Це не лише завантаження файлів із мережі, а й перегляд будь-якого контенту на сайтах.

Вхідний — це трафік, який пристрій надсилає на сервер. Наприклад, викладені в інтернет-магазині описи товарів, залиті у Facebook фото.

Ця класифікація більш актуальна для сисадмінів, а не вебмайстрів та маркетологів. Ви можете побачити статистику свого пристрою за вхідним/вихідним трафіком у налаштуваннях комп’ютера або смартфона.

За типом пристрою

Тут все просто. Мобільний трафік надходить із мобільних операційних систем (левова частка яких – це iOS та Android), десктопний – відповідно, з десктопних (Windows, Linux). Ця класифікація актуальна для маркетологів та трафік-менеджерів. Вони створюють рекламні оголошення та вирви продажів під переважаючий у цільової аудиторії тип.

По каналу залучення

Тут трафік буває органічним та рекламним. Відвідувачі, які приходять на сайт не рекламними оголошеннями, через запити в пошукових системах — це органіка. Такий трафік вважається найтеплішим: відвідувачі цілеспрямовано шукають інформацію про продукт і потенційно в ньому зацікавлені.

Рекламний трафік – будь-який, за який сплачено. Це контекстні та таргетовані оголошення, вшиті у відео рекламні ролики, рекомендовані пости у блогерів.

Зрозуміло, органічний трафік не означає повністю безкоштовний. Щоб сайти відображалися на перших позиціях у пошуковій видачі, потрібно вкластися у SEO-просування. Оптимізований під релевантні запити сайт є стабільним джерелом теплого трафіку. Рекламна кампанія забезпечує тимчасовий потік відвідувачів. Який із цих варіантів вигідніше – залежить від конкретного продукту та цільової аудиторії.

Наприклад, товари миттєвого попиту, рішення про купівлю яких спонтанно приймають, ефективніше просувати через рекламні кампанії. Товари постійного попиту, які ретельно обирають, є сенс просувати через пошукову оптимізацію. Усі лідери ринку оптимізують свої сайти під найчастіші запити цільової аудиторії.

По відношенню до сайту/продукту

Цей параметр визначає якість трафіку з маркетингової сторони. Цільовий трафік — це люди, які знають про ваш продукт і зацікавлені в ньому. Перетворити їх на покупців простіше, ніж інших відвідувачів, які приходять на сайт через спам та тизерну рекламу. Теоретично, через віртуозно вибудовану стратегію продажів нецільового відвідувача можна зробити цільовим. Але вже питання, наскільки це рентабельно.

Джерела трафіку в інтернеті

Це все майданчики, з яких ідуть відвідувачі.

Пошукові системи

Люди «гуглять» запити, пов’язані з продуктом, бачать у видачі посилання на сайт і переходять ним. Щоб ця магія працювала, сторінки сайту мають добре індексуватись пошуковими роботами. Насиченість контенту ключовими словами – важлива, але не єдина умова. На індексацію впливають десятки параметрів: зображення, метатеги, мова сторінки тощо. Все це відноситься до мистецтва SEO-оптимізації (якому більшою мірою присвячено наш блог).

Соцмережі

Трафік тут може бути як маркетинговим, так і органічним. Тому багато брендів ведуть пабліки, знімають відео, історії, організують конкурси та флешмоби — все заради того, щоб привабити цільову аудиторію у соцмережах.

Глобально є дві стратегії залучення трафіку із соцмереж:

  • Охопити якнайбільше унікальних користувачів. Мірилом ефективності тут виступає взаємодія з брендовим контентом. Лайкнути чи прокоментувати пост, відрепостити, вступити до групи, просто побачити рекламу у стрічці — все це так чи інакше взаємодії. Маркетингові активності спрямовані на розширення охоплень і створення контенту, що чіпляє, на який хочеться реагувати. Далі розрахунок йде на самостійне знайомство користувача з продуктом. Ця стратегія найчастіше використовується у просуванні товарів повсякденного попиту.
  • Зібрати в групі цільову аудиторію та прогрівати її на покупку. Ця стратегія актуальна для товарів у ціновому сегменті «вище середнього», які відносяться до товарів попереднього вибору. Продажі реалізується через розкриття інформації про продукт та зміцнення довіри до бренду.

Інструменти та методи просування відрізнятимуться залежно від обраної стратегії. Але є загальні рекомендації, які працюють скрізь і завжди: робити зрозумілий інформативний контент та сегментувати цільову аудиторію.

Месенджери

Порівняно з попередніми це джерело трафіку розкачане значно менше, і навряд чи що зміниться, адже месенджери використовують для спілкування, а не розваг чи пошуку інформації. Хоча Telegram робить певні кроки у цьому напрямі, запустивши платформу для реклами Telegram Ads.

Через неї можна офіційно публікувати рекламні пости у відкритих каналах системи оплати CPM (за кількістю показів). Але сам Телеграм, як і інші популярні месенджери, не заточений під рекламний контент, яким ми звикли його бачити — зухвалий, переконливий, з яскравим візуальним складником. Нехай у месенджерах можна публікувати зображення та короткі відео, сам формат поки що залишається чужорідним для платформ, які створювалися для обміну короткими текстовими повідомленнями.

Офлайн

Найближчим прикладом такого джерела є QR-коди, які останнім часом поміщають на будь-яку рекламну продукцію. Пару клацань у смартфоні – і офлайновий трафік вже перейшов у мобільний. Ще один шлях — приріст органічного трафіку після офлайнових заходів щодо просування: промо-акцій, флешмобів тощо. Люди дізнаються про новий продукт і тут же шукають інформацію про нього в інтернеті.

Як залучити трафік на сайт

Способів багато. Їх можна розділити на «білі», які не порушують рекламне законодавство та відповідають усім умовам пошукових систем та «сірі». Законом вони не заборонені, але заважають «білим»: можуть зменшити сайт у пошуковій видачі, або взагалі призвести до бана.

«Білі» способи

  • Оптимізувати веб-сайт під пошукові запити. Йдеться не лише про насичення контенту ключовими словами та фразами. SEO-оптимізація сайту – це комплексна робота, яка охоплює не лише тексти, а й юзабіліті, UX та інші фактори. Втім, робити контент корисним, інформативним та зрозумілим, щоб народ читав і хотів ще потрібно за умовчанням, якщо ви розраховуєте на добрі позиції у видачі.
  • Запустити рекламну кампанію в Google Ads або в соцмережах. Про види та формати реклами в інтернеті ми писали у цій статті.
  • Створити вірусний контент: пост, відео, історію. Найшвидший спосіб за короткий час привабити великий обсяг трафіку, але не факт, що він буде цільовим. Але якщо вчасно потурбуватися і грамотно впровадити вирву продажів, можна перетворити частину користувачів на теплих клієнтів.
  • Розмістити посилання на релевантних продукту тематичних ресурсах: сайтах, форумах, дошках оголошень. Зрозуміло, за погодженням з адміністрацією ресурсу (платно або за взаємопіар), інакше це буде не білий спосіб.

«Сірі» способи

  • Спамити посиланнями на свій ресурс скрізь, де можна, доки їх не видалять. При найгіршому варіанті розвитку подій можливий бан сайту в пошуковій системі. У соцмережах караючий молот працює ще швидше — спільноти пачками банять за спам.
  • Залучити відвідувачів до сайту через посередників через арбітраж трафіку. Якщо ви не розумієтеся на нюансах арбітражу, особливо в частині блокувань за заборонений трафік, краще навіть не намагатися.
  • Нарощування маси посилань з численних сайтів-донорів. Більшість таких посилань тимчасові і нерелевантні (тематика донора ніяк не співвідноситься з сайтом, що просувається). 10 років тому масова закупівля посилань була найпопулярнішим методом «сірого» SEO, але еволюція пошукових алгоритмів майже знищила його.

«Чорні» способи

При виявленні пошуковими алгоритмами обіцяють зниження у видачі або повне блокування ресурсу:

  • Накрутка поведінкових чинників через ботів чи біржі фрілансу. Проплачений користувач (або бот) імітує інтерес до вмісту сайту: ходить внутрішніми сторінками, прокручуючи їх до кінця. Насамперед заглядає на пару сайтів конкурентів, щоб не «спалитися» перед пошуковим алгоритмом.
  • Сателіти та дорвеї. Допоміжні сайти, які створюються для підтримки основного у пошуковій видачі. Вони оптимізовані під високочастотні та середньочастотні ключові запити та наповнені посиланнями на основний сайт. Якість контенту тут ролі не грає, адже завдання допоміжного ресурсу — швиденько перевести відвідувача на основний. Сателіти являють собою звалища текстового мотлоху, нашпигованого ключами, але більш менш читабельного. Дорвеї ж наповнені автоматично згенерованими безглуздими текстами, у яких стирчать ключі.
  • Клоакінг. Схема, коли вміст сторінки підміняється за допомогою скрипта. Наприклад, користувач клікає на новину про нову дівчину Ді Капріо, а потрапляє до інтернет-магазину пуховиків.
  • “Невидимий” контент. Метод практично вимер і згадується виключно задля загального розвитку. Суть у тому, що ключові слова додають на сторінки прозорим або занадто дрібним текстом, який невидимий для користувача. Або ж ховають посилання на сайт, що просувається, в розділові знаки або крихітні графічні елементи.

Як відстежувати трафік на свій чи чужий сайт

Це роблять за допомогою спеціальних сервісів – лічильників трафіку. Вони бувають загальнодоступними та платними.

Google Analytics

Лічильник трафіку Google Analytics

Мабуть найкраще, що зараз є для аналізу трафіку в інтернеті. Інструменти Google Analytics дозволяють не тільки відстежувати обсяги трафіку, але й аналізувати його за джерелами на благо маркетингової стратегії.

Є також платні послуги аналізу трафіку. Найбільший — SimilarWeb. Принципова його відмінність від подібних безкоштовних — розширена функціональність. Так, у SimilarWeb PRO є набір функцій для аналізу сторонніх сайтів (пошук конкурентів та їх бенчмаркінг), а також для тонкого настроювання SEO-кампаній: моніторинг KPI, аналіз ключових слів, звіти щодо конверсій.

Коротко про головне

  1. Публікуйте контент регулярно, користувачі та пошукові системи це люблять.
  2. Дублюйте його у всі доступні вам канали: соцмережі, месенджери.
  3. Складайте контент-план не лише з урахуванням семантичного ядра, а й останніх трендів у ніші вашого продукту. Іншими словами, пишіть лише про те, що актуально і чим найчастіше цікавляться.
  4. Створіть базу знань по своєму продукту з відповідями на часті пошукові запити («Що це таке», «Як зробити те й те»). Оптимізовані не на шкоду змісту та читабельності інформаційні статті забезпечать гарний приплив трафіку.
  5. Поряд із статтями публікуйте продуктові кейси. Це підвищує довіру та добре індексується.