Обговорення тега canonical часто зустрічається в SEO, особливо під час роботи між командами розробки та аналітики. На перший погляд може здатися, що це дуже складна тема, особливо якщо ви новачок в SEO. Не переймайтеся, в цьому гайді знайдете відповіді на запитання: що таке canonical теги, чому вони важливі, як виглядають і де їх потрібно розміщувати, а також деякі дрібні деталі.
Що таке канонічність?
Перш ніж дати визначення canonical тегу, варто зазначити, що він не директивний, як, наприклад, файл robots.txt. Це означає, що пошукова система сприймає його як певний індикатор у числі інших сигналів.
Теги canonical з’явилися в 2009 році. Ці HTML-теги вихідного коду повідомляють пошуковикам, який URL є основною версією сторінки. Їх використовують, щоб показати системі, який варіант потрібно індексувати для користувачів.
Canonical тег — це сам HTML-тег на сторінці, але канонічність може мати додаткові значення. Існує два простих способи визначення канонічних варіантів:
- Канонічність, оголошена користувачем. Вона уточнюється у канонічному тезі.
- Канонічність, оголошена Google. URL, який Google вибирає як канонічний.
Якщо ви маєте доступ до Google Search Console, ви можете перевірити канонічність URL через спеціальний інструмент.

Перевірка URL через Google Search Console
В ідеалі обраний URL повинен бути однаковим для обох форм канонічності.
Як Google вибирає канонічний URL
Коли Google сканує та індексує сайт, система переглядає основний вміст сторінки, і мова не лише про текст, а й про всі види контенту. Під час сканування можуть виявлятися схожі сторінки, після чого Google вибере ту, що найкраще відповідає пошуковому запиту. Вона і стане канонічною.
Як згадувалося вище, canonical тег не є обов’язковим до виконання, крім нього Google розглядає інші сигнали, наприклад, внутрішні та зовнішні посилання.
Важливо відзначити, що якщо ви зв’язуєте свої сторінки з query-параметрами, наприклад, «/?якісь параметри», існує висока ймовірність, що Google проігнорує canonical тег і вибере URL з параметром запиту в якості канонічного.
Google активно сканує RSS, тому переконайтеся, що оголошена вами канонічна URL-адреса збігається з URL-адресами в RSS-каналі. Якщо ви додаєте URL до свого RSS-каналу з параметрами “/?source=feed”, щоб відстежувати трафік, є ймовірність, що Google вибере URL-адресу з query-параметрами “/?source=feed”. Ви можете використовувати скорочені посилання для URL-адрес в RSS-стрічці, щоб відстежувати кліки по них, або використовувати RSS-сервіси, такі як FeedPress.
Google також обиратиме канонічність з урахуванням зручності для користувачів. Якщо ви маєте десктопну версію сайту, пошукова система може показати мобільну версію користувачам мобільних пристроїв.
Чим тег canonical корисний для SEO
Тег canonical необхідний для об’ємних сайтів, і на це є кілька причин.
1. Ви вибираєте канонічну сторінку
Тег canonical — це можливість передати Google кращу версію сторінки на сайті, яку ви хочете показати користувачам.
2. Дубльований контент
Дубльований контент – це не просто однаковий контент на сторінках сайту. Google класифікує під ним будь-які сторінки, що містять один і той же основний контент однією і тією ж мовою. Припустимо, ви використовуєте різні сторінки для підтримки мобільних версій сайту (m., amp тощо) та динамічні URL-адреси, які допомагають налаштувати параметри або ідентифікатори сеансу.
У цьому випадку ваш сайт створює шляхи у кількох папках. У вас є версії сайту HTTP і HTTPS, а сайт містить контент, що дублюється. У цьому нічого страшного, це досить поширена ситуація. У ній і використовується канонічний URL.
3. Google використовує канонічні дані як основне джерело
Google використовує канонічні дані для визначення змісту та якості сторінки. Канонічні сторінки скануються найчастіше, ніж неканонічні.
4. Оптимізація краулінгового бюджету
Краулінговий бюджет може становити чималу частку витрат, особливо, якщо у вас великий сайт. При правильній роботі, теги canonical знижують його, оскільки Google скануватиме канонічні версії сторінок набагато частіше, ніж неканонічні. Важливо відзначити, що канонічні теги не замінюють теги noindex, редиректи або директиви robots.
5. Об’єднання сигналів за посиланнями
Канонічність дозволяє пошуковим системам збирати різну інформацію зі схожих сторінок та об’єднувати її в одну URL, збільшуючи її цінність.
6. Повторне використання контенту
Якщо ваш сайт використовує повторну публікацію контенту або застосовується партнерами, переконайтеся, що саме ваша версія потрапляє в пошукову видачу.
Як впровадити тег canonical
Якщо ви не можете редагувати HTML безпосередньо, доведеться звернутися до розробників. Тег canonical — це рядок коду, який додається до розділу <head>. Він може виглядати так.

Приклад тега canonical
Поширені запитання
Чи можу я використати канонічність у різних доменах?
Так можете. Наприклад, якщо у вас є кілька сайтів, на яких ви публікуєте ту саму статтю, позначка про канонічний URL покаже пошуковій системі, на якій версії варто зосередитися. Це також хороша практика у разі індексації контенту при роботі з сайтами, які вам не належать.
Чи передають теги canonical рівність посилань?
Більшість вважає, що так. Але не варто сприймати канонічні посилання як 301 редирект.
Що використовувати: canonical або noindex?
Важливо відзначити, що тег noindex є директивним, він не дозволяє індексувати сторінку. Тег canonical краще підходить у тих випадках, коли ви хочете об’єднати посилання та суміжні сигнали в один URL.
Варто використовувати 301 редирект чи canonical тег?
Все залежить від ситуації. Якщо у вас є дві дуже схожі сторінки і вам не потрібно, щоб обидві були активними, варто вибрати 301 редирект. Наприклад, сторінка продукту, якого часто немає, або стара сторінка, яку більше не варто оновлювати.
Що, якщо Google не враховує обрану канонічну URL-адресу?
Як згадувалося вище, бувають випадки, коли Google може не враховувати інформацію з canonical тега. На таку поведінку системи є кілька причин.
Можливо, тег реалізовано неправильно. Сигнали з сайту можуть суперечити URL, обраному канонічним та іншим факторам. І тут доведеться провести аналіз, щоб визначити першопричину.