Домен або доменне ім’я — це зрозумілий людині символьний аналог IP-адреси сайту. Наприклад: proseo.kiev.ua та 185.68.16.28 — це одна і та ж адреса нашого сайту. Але перший варіант домену записаний літерами і призначений для людей, а другий вказаний як технічний.

З технічного погляду доменне ім’я — це запис у базі даних, який «бачить» комп’ютер і передає людині назву сайту. З погляду користувача можна порівняти доменне ім’я та IP-адресу із записами у телефонній книзі: людині легше запам’ятати та ідентифікувати «Ігор, ремонт» або «Олена, прибирання квартир», ніж телефонні номери.

Структура домену

Структура домену складається з доменної зони, домену та (опціонально) піддомена:

структура домену

Так виглядає загальна структура домену

Ми звикли читати ліворуч, але доменне ім’я з ієрархічної точки зору читається навпаки, справа наліво. Найголовніше і перше – це зона, або те, що знаходиться в доменному імені після останньої крапки. Реєструє їх міжнародна організація ICANN, яка містить повний реєстр зареєстрованих зон.

Усі доменні зони поділяються на два основні типи:

  • національні/географічні;
  • тематичні.

До національних зон, або доменів першого рівня, належать дволітерні зони, що позначають міжнародний код країни або об’єднання країн. Для України основна національна зона – .ua, для Німеччини – .de, для Ізраїлю – .il, для Євросоюзу – .eu.

Тематичні доменні зони – це зони, що позначають приналежність сайту до конкретної тематики. У зоні .gov зазвичай реєструють урядові ресурси, зону .online використовують інтернет-проекти, найбільш популярна у світі зона .com позначає будь-які комерційні сайти.

Зліва від останньої точки, перед вказівкою зони, знаходиться материнський домен, він домен другого рівня. Це унікальна для вибраної зони комбінація символів – букв, цифр, знаків “.” та «-». Саме над вибором цієї комбінації переважно йде робота, коли стоїть завдання «нам потрібно вигадати ім’я сайту».

Зліва від домену другого рівня можуть бути піддомени. Власник домену другого рівня має право створити необмежену кількість піддоменів, наприклад, якщо його бізнес розвивається у різних сферах.

Технічні вимоги до доменів

Для того, щоб домен другого рівня можна було зареєструвати, він повинен відповідати цілій низці вимог. У зонах .com .ua та .ua це:

  • Довжина — мінімум 1, максимум 63 знаки. Чим коротше доменне ім’я, тим легше людині його запам’ятати, тому компанії зазвичай прагнуть вибирати короткі домени. Але в найбільш популярних зонах звучні короткі домени, що запам’ятовуються, або зайняті, або продаються дуже дорого, тому фактично вибрати ім’я коротше 5 символів не вийде.
  • Літери — у всіх зонах використовують латинські літери. DNS-сервери, які зчитують доменні імена, не чутливі до регістру. Традиційно доменні імена пишуться малими літерами.
  • Цифри — у доменах використовують арабські цифри.
  • Додаткові символи – це «.» та «-». Символ «.» використовується ТІЛЬКИ як роздільник між піддоменом, доменом та доменною зоною. Символ “-” використовується всередині назви, але не може дублюватися – варіант “–” не допускається, як і використання дефісу першим знаком в імені.

В інших доменних зонах власники можуть встановлювати інші вимоги. Наприклад, є зони, де допустима довжина доменного імені сягає 127 знаків, але практичного сенсу від цьому мало.

Як вибрати доменне ім’я правильно

Щоб бізнес успішно розвивався, важливо правильно вибрати доменне ім’я. Мало, щоб ім’я відповідало правилам реєстратора та було унікальним. Наприклад, доменне ім’я glavroptsnabsbytreconstrykcia.ua навряд чи приведе до успіху, хоча зареєструвати його можливо. Ми сформулювали 5 правил, якими можна керуватися під час вибору хорошого імені.

  1. Доменне ім’я просте в написанні та сприйнятті. Як правило це логічні та легкі у вимові доменні імена. Вони не обов’язково короткі. Вибирайте назви домену, яку легко прочитати та написати.
  2. Доменне ім’я відповідає тематиці. Тематика може бути вказана прямо чи асоціативно.
  3. Доменне ім’я співзвучне назві компанії. Якщо компанія існує давно, бренд на слуху, але сайту у неї ще не було, раціонально прив’язати доменне ім’я до назви. Це можна зробити, якщо додати приставки або додаткові пояснювальні слова, якщо саме ім’я у вибраній зоні вже зайняте.
  4. Доменне ім’я має географічну прив’язку. Правило підходить для локального бізнесу – сайтів салонів краси, дитячих садків, медичних центрів, офлайн-магазинів, кафе. Назви «plitka.kiev.ua» або «toys.lviv.ua» прямо вказують на географію бізнесу, відсікаючи нецільову аудиторію та допомагаючи користувачеві краще орієнтуватися у пошуковій видачі.

Як доменне ім’я впливає на пошукове просування сайту

Якщо є можливість включити в доменне ім’я пошуковий запит на тему сайту або його частину, це позитивно вплине на позиції в пошуковій видачі та підвищить клікабельність сайту. Наприклад, на запит «дерев’яні будинки» на першій сторінці видачі знаходиться сайт «derevbud.com.ua».

Якщо взяти популярний пошуковий запит у своїй темі, і використовувати його повністю – наприклад “deshevі-doma-pid-klyuch.ua”, то Google може визнати таке доменне ім’я спамом, і ресурс втратить позиції в пошуковій видачі.

Домен: що це таке визначення, приклади, «правильне» ім'я сайту

Навіщо перевіряти історію домену

Купівля домену — це насправді оренда. Зазвичай, домен сайту орендується на рік, після закінчення цього терміну можна продовжити користування після внесення оплати. Якщо оренду перестали продовжувати, домен знову стає доступним для реєстрації. Але історія його залишається, а в ній можуть бути:

  • Факти песимізації/попадання під фільтри пошукових систем. Такі домени складніше просувати, оскільки пошукові системи пам’ятають, що до нього були претензії.
  • Використання у сумнівній тематиці. Наприклад, вибираючи доменне ім’я для продажу дитячих товарів, теоретично є шанс використати домен, на якому раніше розміщувався сайт із продажу секс-іграшок для дорослих. Такий історичний багаж піде на шкоду компанії.

Перевірити історію домену може кожен: наприклад, через веб-архіви. Якщо сайт за час існування не потрапляв під жодні фільтри та санкції пошукових систем, великий вік домену буде плюсом. З моменту першої індексації цього домену він уже завоював довіру пошукових систем і його перспективи опинитися на високих позиціях у пошуковій видачі більше, ніж у нещодавно зареєстрованого домену.

Як зареєструвати домен

Після вибору домену його необхідно зареєструвати. Як це зробити?

Крок 1. Зайдіть на сайт будь-якого реєстратора та перевірте унікальність вибраного доменного імені – його доступність для реєстрації.

Введіть вибране ім’я в пошуковий рядок, і система покаже всі доступні зони, в яких можна зареєструвати його.

Крок 2. Зареєструйтесь на сайті реєстратора, якщо раніше не скористалися його послугами.

Крок 3. Виберіть усі необхідні вам послуги із запропонованих реєстратором.

Крок 4. Вкажіть контактні дані та сплатіть рахунок.

Тепер домен орендований, і ви можете використовувати його.

Робимо висновки

При виборі доменного імені пам’ятайте:

  • Воно має бути похідним від вашого бренду, або якимось чином позначати сферу діяльності компанії.
  • Доменне ім’я має бути однозначним для розуміння та простим для запису, читання та сприйняття на слух.
  • Його необхідно зареєструвати в зоні, яка найкраще ранжується пошуковими системами з урахуванням географії вашого бізнесу.

Правильне, просте, інформативне доменне ім’я стане серйозним плюсом для пошуку вашого сайту, тоді як необдуманий вибір може загальмувати цей процес.