Люди іноді плутають поняття “маркетплейс”, “агрегатор” та “інтернет-магазин” і не розуміють, як в ecommerce все влаштовано. За якою схемою ці сайти працюють, на що живуть? А якщо магазин великий і працює із сотнями брендів, він уже вважається маркетплейсом? І навіщо взагалі там розміщуватись, якщо є свій інтернет-магазин? На ці та інші питання відповімо у статті.
Що таке маркетплейс простими словами
Маркетплейс (торговий майданчик) – це онлайн-платформа для продажу та купівлі товарів та послуг через інтернет, простими словами продавці розміщують свої товари, покупці вибирають найкращі варіанти за цінами, характеристиками та іншими параметрами. Самі маркетплейс нічого не продають, їх завдання:
- Забезпечувати просування товарів.
- Залучати трафік.
- Робити сайт та пошук товарів зручними.
- Збільшувати продажі селлерів.
Приєднуйтесь до нашого Telegram-каналу!
- Тепер Ви можете читати останні новини світу інтернет-маркетингу в месенджері Telegram на своєму мобільному телефоні.
- Для цього вам необхідно передплатити наш канал.
Як працюють маркетплейси?
На кожному майданчику свої нюанси, але загалом принцип роботи має такий вигляд:
- Продавець реєструється.
- Робить картки товару в особистому кабінеті з фото та описом.
- Привозить партії товарів складу маркетплейса чи розміщує своєму складі.
- Покупець шукає товари, робить вибір та здійснює покупку.
- Товар вирушає покупцю.
- Маркетплейс переказує продавцю гроші.
Чим маркетплейс відрізняється від інтернет-магазину
Найголовніша відмінність полягає в тому, що інтернет-магазин завжди представляє власний бізнес та займається його розвитком. Навіть якщо він досить великий, із сотнею брендів та багатим асортиментом — наприклад, магазин техніки та електроніки «Ельдорадо» або дитячий магазин «Акушерство.ру» тощо — цей бізнес сам собі господар.
Маркетплейс ж не орієнтований на конкретну компанію, він зацікавлений у продажах загалом і виступає посередником між продавцем та покупцем.
Щоб ця екосистема працювала як годинник, маркетплейси диктують власні умови, які мають виконувати обидві сторони. Наприклад, для продавців це вимоги до упаковки, карток товарів, обов’язкових комісій. Для покупців все простіше, достатньо оплатити товар та доставку. Однак і тут почали закручувати гайки: нещодавно Wildberries запровадив комісію для покупців у 2% за оплату картками Visa та Mastercard.
Чим він відрізняється від агрегатора
Часто маркетплейси плутають і з агрегаторами. Справді, й ті, й ті з програмного погляду — величезні бази даних товарів та послуг. Але агрегатори насправді такими є: вони фізично немає, не продають реальні товари, вони лише збирають інформацію однією майданчику.
- На комісії з продажу. Кожен маркетплейс встановлює свої комісії, які можуть бути різними залежно від виду товару. Це може бути відсоток чи фіксована сума в рублях.
Комісії для різних видів товару можуть відрізнятися – ось які вони на
- рекламі та оголошеннях. Майданчики постійно запускають акції та пропозиції, за участь у яких треба платити.
Щоб потрапити на головну сторінку, потрібно взяти участь у акції
- На оплаті вартості ліда. На деяких маркетплейс клієнт залишає заявки, відгукнутися на які коштує грошей. Така схема працює на Profi.ru та інших майданчиках.
Види маркетплейсів
Маркетплейс діляться на кілька видів:
- Продаж товарів. Це все перераховані вище популярні маркетплейс, на яких можна продати та купити товари.
- Продаж послуг. Наприклад, біржі фрілансерів FL чи Etxt
- Продаж інформації та нематеріальних благ: наприклад, сервіси Spotify, twitch, Google Play.
- Інвестиційні та фінансові біржі, майданчики краудфандингу: Boomstarter.
Плюси та мінуси для продавців
Традиційно спочатку перерахуємо переваги:
- Допомагають розпочати продажі з нуля: на багатьох маркетплейсах навіть не треба мати сайт магазину. Достатньо отримати статус ІП або ТОВ, зареєструватися, закупити товари та розпочинати бізнес.
- Відповідно, не треба витрачатися на розробку та підтримку сайту, контекстну рекламу та SEO, можна обійтися без програмістів, оптимізаторів та інших фахівців.
- Організують продаж фактично під ключ: від селера потрібно привезти товар на склад (або зовсім не возити, якщо є своє або орендоване місце для зберігання), зробити картки товарів, а все інше – зберігання, продажу, доставку – візьме на себе маркетплейс.
- У пошуковій видачі маркетплейси стабільно займають позиції в топі, що не можна сказати про звичайні інтернет-магазини.
- Перші два рядки після контекстної реклами займають саме вони
- . Більше можливостей для просування і більше клієнтів. Багато інтернет-магазинів та їхні сайти мало хто знає. А якщо вони будуть розміщуватися на маркетплейсах, їх бренд буде більш впізнаваний, і потік клієнтів збільшиться.
- Є аналітика по товарах: в особистому кабінеті можна переглянути статистику з переглядів, кошиків, покупок.
- Можна виходити на закордонні ринки, продаючи на AliExpress, Amazon та на інших міжнародних майданчиках.
Але є й мінуси:
- Велика кількість конкурентів – інших продавців. У топі зазвичай показуються найдешевші товари. Щоб не плестись у хвості видачі, доводиться постійно знижувати ціни, а це часто невигідно.
- Те саме стосується рекламних акцій. Багато селлерів скаржаться, що якщо не купувати реклами і не брати участь в акціях, товари ніколи не злетять у видачі.
- Потрібно досконально дотримуватись всіх вимог та умов майданчиків, починаючи від упаковки товару для складу та закінчуючи вимогам до розміру та якості фото у картці товару. Інакше обліковий запис або товари заблокують.
- Причини блокування на Ozon
- Комісія та інші платежі. Як ми вже сказали, комісія буває різною — на Ozon, наприклад, з 1 лютого 2021 року вона становить від 4 до 20 %. На Wildberries базова комісія за послуги маркетплейсу не мало не мало 19%.
- Залежність від маркетплейсу: у договорах із селлерами багатьох майданчиків написано, що вони мають право змінювати умови роботи в односторонньому порядку. Тобто, рішення не обговорюються, ви дізнаєтеся про них за фактом.
Кому варто розміщуватися?
Щоб зрозуміти, потрібно саме вам розміщення на маркетплейсах, вивчіть всі плюси та мінуси та перевірте себе за такими пунктами:
- Чи підходите ви під умови? Чи є у вашої компанії чи у вас відповідний юридичний статус? Чи зможете ви постійно дотримуватися правил?
- Чи висока конкуренція у вашій ніші та за конкретними товарами? Наприклад, 2021 року продавати поп-іти було ризикованим заняттям: з одного боку, попит величезний, з іншого — конкуренція не менша. А якщо у вашій ніші на маркетплейсі є багато відомих брендів, які мають можливості робити великі знижки і купувати рекламу, варто міцно подумати.
- Чи вартує вичинка — чи будуть витрати на комісії, просування, зберігання перекривати можливий прибуток? Можливо, краще продавати товари, на які менша комісія, або зберігати товари на власному складі.
- Схема FBS, або продажу зі свого складу
- Чи добрий попит на ваші товари? Якщо попит невеликий, а собівартість висока, розміщення буде невигідним.
- Чи якісна у вас продукція? Жодне платне просування не допоможе, якщо покупці будуть незадоволені. Репутацію бренду дуже легко занапастити.
Тепер про тих, кому розміщення на маркетплейс невигідно. Продавайте через інтернет-магазин, якщо у вас:
- Вузькоспеціалізована специфічна продукція, яка може просто загубитися серед товарів широкого вжитку.
- Товари, що швидко псуються, які не можуть довго чекати на складі своєї години.
- Товари преміум-класу. Не секрет, що люди шукають на маркетплейсах дешевші товари.
Як розміщуватись на маркетплейсах
Виберіть майданчик для розміщення. Спробуйте спочатку одну, щоб освоїтися та зрозуміти принцип роботи та вигоду.
- Зареєструйтесь, створіть обліковий запис.
- Введіть необхідні дані: зазвичай це країна та регіон, тип організації (ТОВ, ІП), ваше ПІБ, назва інтернет-магазину, основні категорії товару.
- Заповніть інформацію про компанію: сайт магазину, юридичну адресу та телефон, установчі документи, платіжні реквізити, сертифікати на продукцію.
- Підпишіть договір.
- Заповніть картки товарів, завантажте артикули та фото.
- Після затвердження модераторами починайте роботу.