Парсинг (parsing) — це збирання інформації зі сторонніх джерел і сайтів для використання отриманих даних у різних цілях, від аналітики до копіювання, простими словами, це збирання даних із різних джерел.

Парсити можна за допомогою спеціальних програм, а також мови програмування XPath.

Що таке парсинг даних, етапи, сервіси для збору даних

Навіщо потрібен парсинг даних

Процес можна використовувати в таких цілях:

  • Аналіз сайтів конкурентів Замість того, щоб переглядати вручну десятки чужих сайтів.
  • Перегляд змін на веб-сайтах. Можна провести ту саму аналогію із вартістю товарів на сайтах конкурентів. Відстежити, як ціни змінюються щосезону чи перед святами, буде в рази простіше.
  • Аналіз власного сайту. Наприклад, щоб «наводити порядок» — швидко знаходити віддалені сторінки, позбавлятися невідповідності даних та неповної інформації.
  • Заповнення карток товару. Якщо сайт новий, заповнювати їх вручну довго та втомливо. Набагато простіше зробить це парсер, скопіювавши інформацію із зарубіжного чи українського сайту та адаптувавши її під себе.
  • Збір основи лідів. Програма може зібрати інформацію про те, які дії та в яких містах виконує певна категорія клієнтів. Також можна зібрати та зберегти резюме.

Це основні функції парсингу. Кожен користувач може знайти для себе в цьому процесі щось нове та корисне. Наприклад, провести SEO-оптимізацію свого сайту.

Плюси і мінуси

Як у будь-якого інструменту є позитивні та негативні сторони.

Плюси:

  • економія часу, тому що відпадає необхідність у самостійному зборі та пошуку потрібної інформації;
  • можливість максимально точно виконувати завдання: наприклад, знайти інтереси людей лише у Facebook або дізнатися про ціни на плюшевих ведмедів у 10 магазинах Львова;
  • відсутність людського чинника – програма нічого не пропустить. Тільки в деяких випадках при плутанині з налаштуваннями може виникнути збій;
  • самостійне переведення даних у необхідний формат. Наприклад, файли формату CSV можна перекласти в XLSX, DOCX і т. д;
  • можливість уникнути розпізнавання парсингу як DDoS-атаки завдяки рівномірному розподілу навантаження на сайт.

Мінуси:

  • деякі IP-адреси можуть бути захищені від парсингу, відповідно всю інформацію зібрати буде неможливо;
  • капча здатна уповільнити процес;
  • парсер може перервати роботу, якщо на сайті велика кількість користувачів, тому що оновити сторінку для кращого завантаження програма не може.

Як відбувається парсинг даних

Розповімо про основні етапи та популярні сервіси парсингу.

Етапи

Технологія парсингу працює так:
Етап 1. Напрям запиту. Користувач заносить до програми умови відповідності вибірці. Це можуть бути, наприклад, артикули товарів, цінники, бажаний вік лідів або їхнє місто.

Етап 2. Парсер починає свою роботу та збирає дані з сайту. Якщо правильно запустити програму, цей процес займе буквально кілька хвилин.

Етап 3. Сортує дані за певною ознакою: літерною, числовою тощо. Наприклад, програма розподіляє отримані про учасників онлайн групи дані в таблицю. В одному стовпці містить інформацію про вік, в іншому пише місто проживання, в наступній освіті.

Етап 4. Отримуємо звіт із даними. У звіті можуть бути позначки: наприклад, якщо він робив парсинг на наявність будь-яких помилок, вони будуть вказані.

Етап 5. Вивантаження результатів. Найкраще зберігати дані звіту у форматі CSV або XML, щоб документ можна було відкрити в Microsoft Excel, Google Sheets та будь-якому іншому табличному редакторі.
Схема процесу парсингу

Сервіси парсингу

Спочатку необхідно встановити на свій комп’ютер програму. Вибрати можна будь-яку з них:

  • Import.io. Хмарний онлайн-парсер. Легко збирає інформацію та надає у форматі CSV. Сервіс має безкоштовний пробний період. Він швидко створює API, дотримуючись запитів користувача. Можна також використовувати веб-програму. Підписка на місяць стартує від 299$ на місяць.
  • Mozenda. Ще один хмарний парсинговий сервіс. Функціонує з 2007 року, відрізняється відмінною технічною підтримкою. Використовувати його можна як локально, так і на хмарі. Недолік сервісу в його високій вартості. Мінімальний пакет коштує 250$ на місяць, а безкоштовний пробний період відсутній.
  • Diggernaut. Працює у хмарному просторі. Легкий у використанні навіть для новачків. Є кілька тарифів на вибір, але для професійного використання ціни кусаються.

Процес парсингу також можливий в Excel, “Google Таблицях” та інших програмах і сервісах.

Для наповнення інтернет-магазину чи торгового онлайн-майданчика потрібно аналізувати тисячі сторінок сайтів виробників. Робити це вручну дуже затратно і довго, тому рекомендується використовувати спеціальні програми збору та аналізу даних – парсери. Такі ж утиліти підходять для збирання та систематизації інформації з веб-сторінок конкурентів — вивчення контенту та багатьох інших завдань.

Що таке парсинг та парсер сайтів

Парсингом називається процес та спосіб індексування цифрової інформації та подальшої конвертації в інший формат. Парсер – це спеціальна програма, онлайн-сервіс або скрипт, що збирають дані з потрібних сайтів, облікових записів соціальних мереж та інших інтернет-майданчиків, а потім перетворюють їх у потрібний вигляд. Є різні види парсерів, що конвертують інформацію в найпростішу мову, необхідну для відображення або використання різних цілей.

Збір відкритих даних дозволено Конституцією. Але якщо збираються персональні дані користувачів, які використовуються для таргетованої реклами, спам-розсилок, це вже вважається незаконними діями (порушення закону про персональні дані).

Призначення парсерів сайтів

Які дані можна збирати за допомогою програм-парсерів (білий парсинг):

  • Ціна на товари та послуги конкурентів. Для комерційних сайтів, інтернет-магазинів, товарних електронних каталогів дуже важливо підтримувати ринкові ціни, орієнтуючись на провідних конкурентів своєї ніші. Для збору потрібної інформації можна парсить дані сайтів конкурентів та коригувати цінові пропозиції під ринкові.
  • Товарні позиції чи категорії. Для того, щоб скопіювати дані про продукцію (назви, описи властивостей та характеристик, артикули та фотографії карток товарів) з сайтів постачальників, можна застосувати парсинг даних та за допомогою таких інструментів вивантажити необхідну інформацію у свій онлайн-магазин.
  • Мета-дані. Інформація про title, description та інші метадані може бути потрібна SEO-фахівцям для аналізу інтернет-просування.
  • Технічні помилки. Парсери дозволяють збирати інформацію про наявність сторінок з помилкою 404, редиректах, непрацюючих та «битих» посиланнях і т.д.

Є також «сірий» парсинг, до якого відносяться завантаження контенту на конкурентних онлайн-ресурсах, збір контактної інформації з агрегаторів та бізнес-порталів, що застосовується для розсилок та обдзвону «холодних» баз.

Види парсерів веб-сайтів

Є різні види парсерів, які підбираються залежно від поставлених цілей та завдань, виду контенту, який потрібно збирати, аналізувати та конвертувати. Вони наведені в Табл. 1.

Табл. 1. Типи парсерів та їх особливості

Параметр класифікації Тип парсера Особливості та застосування
Тип пристрою Хмарний Хмарні сервіси працюють за допомогою скриптів та програм, які не потрібно завантажувати на комп’ютер. Завантажити потрібно лише отримані результати. Такі інструменти рекомендовані тим, хто регулярно парсить дані, автоматизуючи процеси. У мережі можна знайти англомовні та російськомовні програми для парсингу
Декстопний (на комп’ютері) Парсери для збору інформації про товари та ціни, які потрібно завантажити на комп’ютер або запускати з флешки, зовнішнього накопичувача. Такі послуги розробляються під Windows — на macOS
Технології Браузерні розширення Браузерні розширення підходять для збору невеликої кількості інформації та перетворять її на зручний формат (XML або XLSX). Є різні парсери для Google Chrome та інших браузерів
Надбудови для Excel Програмні продукти, розроблені у вигляді надбудов для Microsoft Excel (такі як ParserOK та ін.). У таких парсерах для сайтів використовуються прості макроси, які дають можливість розвантаження результатів у файли XLS або CSV.
Google Таблиці Програмний продукт пошукової системи Google, який пропонує застосування простих формул IMPORTXML та IMPORTHTML для збору даних із веб-ресурсів. Функція IMPORTXML працює за допомогою мови запитів XPath, парсить дані XML-фідів, HTML-сторінок та інших джерел для аналізу заголовків, метаданих, цінових показників та ін. Функція IMPORTXML дає менше можливостей – вона дозволяє збирати інформацію з таблиць та списків на веб-сторінках
Сфера застосування Спільні покупки Спеціальні програми-парсери встановлюють на своїх інтернет-магазинах чи торгових онлайн-платформах виробники чи мережевики, які продають тисячі різних товарів. Потенційні покупці, заходячи на такий ресурс, можуть вивантажити весь асортимент за допомогою парсера. Можна завантажити на пристрій весь асортимент, і навіть окремі товарні групи чи категорії. Пропонуються також різні формати вивантаження – стандартні XLSX, CSV.
Аналіз цінових пропозицій конкурентів Існують спеціальні сервіси, які дозволяють парсити ціни на товари конкурентів при вказівці потрібних посилань
Наповнення товарних сайтів, інтернет-магазинів При наповненні онлайн-магазину товарами із сайтів виробників потрібно копіювати назви та характеристики продукції, ціни та фото. Це можна зробити вручну (якщо таких позицій небагато) або скористатися парсером. Такий сервіс дозволяє додавати стандартну націнку на всі зібрані одиниці продукції, а також налаштувати автоматичне оновлення всіх даних з певною періодичністю.

Є також парсери для SEO-фахівців, які застосовуються для оптимізації сайтів, інтернет-магазинів, порталів. Програми збору SEO-даних можна також використовувати для аналізу конкурентних веб-ресурсів.

Такі програми потрібні для:

  • аналізу файлів robots.txt та sitemap.xml;
  • перевірки наявності мета-тегів, тегів, заголовків усіх рівнів;
  • перевірки кодів відповіді веб-сторінок;
  • збирання та візуалізації структури онлайн-ресурсу;
  • аналізу оптимізації посилальної маси (зовнішніх та внутрішніх посилань);
  • перевірки наявності битих, непрацюючих посилань та багато інших. ін.

Як знайти парсер під певні завдання

Для збору даних можна:

  • Розробити програмне забезпечення під потреби компанії чи певного проекту. Програмісти пишуть програмне забезпечення з урахуванням технічного завдання та створюють інструмент, заточений під конкретні завдання. При зміні цілей свою програму можна доопрацювати та адаптувати під нові потреби.
  • Використовувати готові робочі парсери. Вони встановлюються на комп’ютери. Є платні та безкоштовні версії (платні інструменти мають ширший функціонал, можливість гнучких налаштувань).
  • Застосовувати веб-сервіси або браузерні плагіни. Пропонуються платні та безкоштовні варіанти.

Плюси та мінуси парсингу

У застосування сервісів для парсингу сайтів у комерційних та інших цілях є свої переваги та недоліки.

Переваги Недоліки
Автоматизація збору, аналізу та іншої обробки зібраних даних. Сервіс працює швидко, без перерв та вихідних, в рамках налаштувань під потрібні завдання Деякі сайти, з яких потрібно збирати інформацію, можуть бути захищені від копіювання чи обробки парсинговими програмами
Можливість збирати саме ті дані, які необхідні виконання певних завдань. Можна відсікти нецільові дані шляхом гнучких налаштувань сервісу або інструменту Конкуренти також можуть парсити ваш сайт (якщо не захищати його за допомогою капчі чи налаштувань – блокування популярних ключових запитів та слів у файлі robots.txt)
Розподіл навантаження на веб-ресурси, що обробляються. Рівномірне навантаження під час збору даних дозволяє приховати планомірний парсинг контенту. Якщо навантаження перевищувати, сайт може «впасти» і вас можуть звинуватити в незаконній DDoS-атаці

Як працює парсер

Програмне забезпечення аналізує дані певного веб-ресурсу з урахуванням налаштувань, витягує контент, систематизує і перетворює тексти та інші елементи наповнення.

Спрощений алгоритм роботи з парсинговим сервісом, який може відрізнятися залежно від різних типів утиліти:

  1. Вибір парсеру.
  2. Налаштування програми під певні завдання.
  3. Вказівка ​​веб-сторінки або онлайн-ресурсу, на якому потрібно парсувати інформацію.
  4. Аналіз даних. Програма збирає контент, аналізує та систематизує його в автоматичному режимі.
  5. Формування звіту.

Як використовувати парсер для різних цілей

Застосування програми збору даних здійснюється з урахуванням поставлених завдань. Від цього залежить вибір типу та переліку функцій сервісу.

Парсинг інтернет-магазину

Одним із найчастіших застосувань парсингових програм є збір даних із онлайн-майданчиків або електронних каталогів для наповнення власного інтернет-магазину товарами, цінами та описами продукції.

Які завдання можна вирішити, застосовуючи автоматизовані послуги для збору, аналізу та конвертації даних:

  • Актуалізація інформації. При зміні цін постачальника необхідно перераховувати свої пропозиції щодо всіх категорій номенклатури. Якщо в каталозі представлені тисячі позицій асортименту, це дуже важко і дорого. Тому тут підходять спеціальні плагіни, які збирають дані та дають можливість оновити всю інформацію.
  • Аналіз конкурентних онлайн-магазинів. Така аналітика робиться підтримки цін на ринковому рівні.

Парсинг контенту

Для пошуку та аналізу текстів та іншого контенту використовується спеціальна утиліта для парсингу. Налаштування здійснюється з урахуванням поставлених завдань – аналіз опублікованих статей, опис характеристик чи коментарів у каталозі продукції.

Як парсити сайт інтернет-магазину

Для коректного збору даних потрібно грамотно налаштувати програму для парсингу або розширення. Налаштування модуля дозволяє забезпечити коректне розпізнавання розмітки сайту – розташування та структуру категорій та підкатегорій, карток товарів. Після цього можна отримати всю потрібну інформацію з онлайн-ресурсу.

Алгоритм дій при парсингу інтернет-магазину:

  1. Додавання посилання на веб-ресурс (сайт або окремі розділи).
  2. Вказує місця (блоки), звідки необхідно взяти потрібні дані.
  3. Завантаження інформації з онлайн-майданчика.
  4. Збереження даних у файл Excel (XLSX). Або розвантаження інформації про товари на потрібний сайт або електронний каталог в Інтернеті.

Теги, які використовуються для парсингу онлайн-магазину

При розробці інтернет-магазинів різного масштабу та структури використовується мова HTML, типові елементи блоків. Тому стандартні парсериданих використовують типові теги HTML, які є на сторінках інтернет-магазинів:

  • Тег div. Цей блоковий елемент дає можливість виділити розділ, у якому є візуальний контент
  • Теґ a. Показує посилання на продукцію обраної товарної категорії.
  • Тег h1 та ін. Відображає заголовки різних рівнів. Заголовками можуть бути назви товарів та інші блоки.
  • Тег p. Служить для відображення текстового абзацу описів товарів та ін.
  • Тег table. Відображає таблиці.
  • Тег ul. Позначає маркований список (перелік продукції тощо).
  • Тег img. Відображає фотографії та інші зображення.

Використовуючи стандартизовані налаштування, можна вибрати саме ті блоки інформації, які потрібні для аналізу чи інших цілей.

Застосування парсингових утиліт дозволяє швидко збирати та систематизувати великі масиви даних. Це необхідно для аналізу цін та товарів конкурентів, а також для оновлення даних про товари та послуги. Якщо ви працюєте з десятком виробників, то вам зручно використовувати парсингові послуги для оновлення та актуалізації інформації з цими товарами. Не потрібно вносити зміни вручну, набагато швидше та простіше застосовувати цю програму.

Чи є це законним

Відповідь на це питання — в головному правовому джерелі нашої держави. В «‎Конституції України» зазначено: «‎Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб — на свій вибір.».

Парсити означає шукати і аналізувати контент, який знаходиться у вільному доступі на просторах інтернету. Відповідно, ця діяльність є цілком законною, що пояснено головним юридичним документом України.

Невелика особливість будь-якого законодавства, і не лише українського, зводиться до того, що можна все, що не перебуває під забороною кодексів та законів.

Головне — не порушувати авторські права, не добувати інформацію незаконним способом, не збирати та розповсюджувати дані, що містять комерційну таємницю.

Найголовніше

Це не про крадіжку даних. Це унікальний, корисний інструмент для збирання та аналізу загальнодоступної інформації. З його допомогою можна за пару хвилин зробити роботу, яка б вручну виконувалася тиждень.

Головне — підібрати для себе відповідну програму або компанію, яка надає таку послугу. Замість витрачати час на пошук цін на сайтах-конкурентах, збирати базу лідів, вручну заповнювати картки товару, краще витратити час на розвиток бізнесу: продумати нову лінійку послуг, розробити стратегію просування, зібрати зворотний зв’язок із клієнтами.